کد مطلب:14658
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
منظور از احكام، و حكمت عبادات و اختلاف آنها چيست؟
هرآنچه در عالم دنيا هست، باطني دارد؛ زيرا دنيا تنزل يافته عوالم بالاست، هر چه در عالم دنياست نمونهاي است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانين الهي هم كه در دنيا به صورت دين و دستورات عبادي ظهور كرده اسرار و باطني دارند.
عبادت، كه به عنوان هدف آفرينش انسان تعيين شده است، حكمتي دارد؛ حكمت عبادت غير از آداب و احكام آن است. احكام عبادات واجباتي است كه در كتابهاي فقهي بيان شده است. از قبيل اينكه وضو چگونه بايد انجام بگيرد؟ نماز چگونه بايد خوانده شود؟ واجبات نماز چيست؟ اركان نماز كدام است و ... .
نيز عبادات آدابي دارد كه تعدادي از آنها را كتابهاي فقهي به نام مستحبات و مقداري ديگر را كتابهاي اخلاقي بيان ميكند. قسمت سوم، حكمت عبادت است. و انسان با سرّ عبادت محشور ميشود. حكمت عبادات كه نه در كتابهاي فقهي آمده و نه در كتابهاي اخلاقي بيان شده، ارواح و باطن عبادات است كه با باطن انسان در ارتباط است و حشر انسان نيز با همان خواهد بود.
مرحوم شهيد اول (رحمة الله) احكام واجب نماز را در كتابي به نام «الفيه» نوشته و آداب مستحبه نماز را تقريباً كه سه هزار عدد است، در كتابي به نام «نفليه» جمعآوري كرده است؛ امّا مرحوم قاضي سعيد قمي و ديگران، مانند حضرت امام خميني (قدس سرهما) اسرار نماز را به رشته تحرير درآورندهاند، و روشن است كه حكمت و سرّ نماز غير از آداب آن است. به ما گفتهاند آن حكمت را فرا بگيريد و بدانها عمل كنيد. نماز خواندن و روزه گرفتن و وضو ساختن و ديگر تكاليف از احكام الهي است. در ضمن عمل به هر يك از احكام بايد در صدد پيبردن به حكمت نهايي آن نيز باشيم.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.